Hakusanamainonta perustuu verkon hakukoneiden, kuten Googlen ja Bingin, hakutulosten yhteydessä näytettäviin mainoksiin. Hakusanamainonta on oikein toteutettuna yksi tehokkaimmista internet-mainonnan muodoista. Tehokkuus perustuu siihen, että mainokset kohdistetaan hakukoneiden käyttäjille avainsanojen mukaan, mainonta on siis hyvin kohdennettua. Hakusanamainonta tavoittaa asiakkaan juuri silloin, kun hän on jo muutenkin valmiina ostamaan.

Yksi suosituimmista hakusanamainospalveluista Suomessa on Googlen Google AdWords. Google AdWords tuo yrityksesi mainostekstin näkyviin hakutulosten sekaan silloin, kun asiakas etsii tietoa samoista tuotteista tai palveluista, joita yrityksesi tarjoaa. Hakukoneiden käyttäjät siis löytävät oikein kohdennettujen avainsanojen avulla yrityksesi nettisivuille.

Oikeiden avainsanojen määritteleminen onkin tärkeä osa hakusanamainontaa. Mainontaa voidaan kohdentaa myös maan, paikkakunnan tai ajan mukaan. Esimerkiksi paikallisesti toimivan pienyrityksen ei kannata mainostaa maanlaajuisesti.

Hakusanamainonnan kannattavuutta voidaan myös seurata erittäin tehokkaasti. Ammattilainen osaa web-analytiikan avulla kertoa hyvinkin tarkasti, toimiiko mainoksille valitut avainsanat ja mitä kannattaisi ehkä muuttaa parempien tulosten saavuttamiseksi. Hakusanamainonnan tarkka suunnittelu ja kohdentaminen kannattaakin aina, sillä se alentaa mediakustannuksia, parantaa mainosten näkyvyyttä ja lisää myyntiä.

Hakusanamainonnan puolesta puhuu myös sen edullisuus. Hakusanamainonnan aloittaminen onnistuu pienelläkin budjetilla ja siinä maksetaan vain mainosklikeistä, ei pelkästä näkyvyydestä. Mainosklikkien hintaan vaikuttaa myös mainoksen laatu, sillä Google AdWords laskee jokaiselle mainokselle laatupisteitä, kun niiden avainsanat vastaavat käyttäjien hakusanoja. Laadukkaat ja oikein kohdennetut mainokset siis tulevat yritykselle halvemmiksi, minkä vuoksi kannattaakin tarvittaessa kääntyä ammattilaisen puoleen.

Hakusanamainonta on siis tehokasta, helposti kohdennettavaa, mitattavaa ja kustannustehokasta!