Minkälaiset yrityksen verkkosivujen tulisi olla? Millaiset ovat laadukkaat verkkosivut?
Yhdellä sanalla sanottuna yrityksen verkkosivujen tarkoitus on myydä. Niiden on tuettava yrityksen myyntiä konkreettisesti. Keräsimme lyhyitä esimerkkejä siitä, millaiset ovat hyvät verkkosivut ja mitä niiltä pitäisi ainakin löytyä.
Ensinnäkin yrityksen verkkosivujen tulee olla käyttäjäystävälliset. Kun asiakas etsii netistä tietoa tarvitsemastaan tuotteesta tai palvelusta, hän vertaa usein eri yritysten tarjontaa keskenään. Jos jonkun yrityksen nettisivut ovat vaikeaselkoiset, asiakas siirtyy mitä todennäköisimmin kilpailevan yrityksen sivuille. Panosta sivujen ulkoasuun, aivan kuin panostaisit vaikkapa liiketilasi ulkoasuun. Sivujen graafisen ulkoasun kannattaa noudatella yrityksen teemaa ja brändiä. Tyylikkään ilmeen lisäksi tärkeää on myös sivujen helppo navigoitavuus, asikkaan tulee löytää tarvitsemansa tieto helposti ja nopeasti. Varsinkin yhteystietojen tulee olla selkeästi saatavilla. Mikäli tarjoat sivuillasi asiakkaille verkkokaupan, ostaminen tulee olla tehty mahdollisimman helpoksi. Muista sivuja suunnitellessa myös kasvava älypuhelinten ja tablettien käyttö, niitä varten on hyvä tehdä erillinen, kevyempi sivusto.
Toisekseen tärkeää on sivujen hakukoneystävällisyys. Jotta asiakkaat löytävät sivuillesi helposti hakukoneilla, sivujen suunnittelussa kannattaa ottaa huomioon hakukoneoptimointi. Vastaako sivujen otsikot ja kuvaukset tuotteita tai palveluita joita myyt? Mieti millä hakusanoilla yrityksesi tuotteita tai palveluita haetaan ja panosta siihen, että näitä sanoja löytyy myös verkkosivuiltasi. Myös sivujen ulkoasu vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen. Kun sivustosi on laadukas ja se kerää kävijöitä, myös välitön poistumisprosentti on pieni. Tällöin hakukoneet antavat sivustollesi enemmän arvoa ja näkyvyyttä.
Hyvänä muistisääntönä sivuja suunnitellessa voisi toimia 5W-malli; who, when, where, what, why. Vastaako sivusi näihin kaikkiin kysymyksiin? Mikä yritys on kyseessä, mitä tuotteita tai palveluita se tarjoaa, mistä kyseisiä asioita voi ostaa ja miksi asiakkaan kannattaa ostaa juuri kyseiseltä yritykseltä. Myös aiemmat referenssit menestyksestä voi vakuuttaa vielä harkitsevan asiakkaan.