Yksi suosituimmista ja tunnetuimmista sosiaalisen median muodoista lienee Facebook, sivusto, johon ihmiset rekisteröityvät ollakseen helposti yhteydessä tuttaviinsa ja jakaakseen paloja omasta elämästään.

Nykyään Facebook on kuitenkin pitkälti myös paljon muuta. Siellä missä on paljon ihmisiä, on myös potentiaalisia markkinointikanavia. Facebook-mainonta onkin yksi nopeimmin kasvavista mediamainonnan muodoista Suomessa. Kansainvälisesti Facebook tavoittaa jo yli miljardi ihmistä.

Kun päätät luoda yrityksellesi Facebook-sivun, kannattaa sivun ulkonäköön panostaa heti. Yksilöllinen kansikuva ja yrityksen logo profiilikuvana erottavat sinut kilpailijoista. Kun sivu on perustettu, mitä seuraavaksi? Monet miettivät, mitä heillä on tarjottavana mahdollisille Facebook-tykkääjille. Mitä minun pitäisi kirjoittaa Facebookiin? Kuinka monta kertaa viikossa? Monesti Facebook ja muut mainostamiseen sopivat sosiaalisen median muodot nähdään pakkopullana, johon hupenee kallista työaikaa. Facebook on kuitenkin parhaimmillaan valtava mahdollisuus puhua suoraan (ja ilmaiseksi) potentiaalisille asiakkaille.

Mieti mitä haluat sanoa asiakkaillesi ja millä tavalla haluat sen tehdä. Muista kuitenkin yksi avainsana, lisäarvo. Myymällä vain omaa tuotettasi, saat tykkääjät katoamaan nopeasti. Mieti sen sijaan, millä tavoin voisit esimerkiksi auttaa asiakastasi tai tarjota tälle viihdykettä ja tunteita. Kuuntele, osallistu keskusteluun ja tuota lisäarvoa. Tämä kaikki voi olla aikaavievää, mutta maksaa itsensä varmasti moninkertaisena takaisin.

Jo edellisessä blogitekstissämme toimme esille sosiaaliseen mediaan vahvasti liittyvän viraali- eli suosittelumarkkinoinnin. Varsinkin Facebookissa tämä toimii erittäin tehokkaasti. Mielenkiintoisia, laadukkaita ja tunteitaherättäviä viestejä jaetaan vapaaehtoisesti eteenpäin ja yritys saa paitsi ilmaista mainosta, ehkä myös uusia tykkääjiä sivuilleen.

Vaikka Facebook onkin ilmaisuutensa vuoksi kaikin puolin kustannustehokas markkinointikanava, totuus on, että nykyään sivustosi tykkääjistä arviolta vain noin 16% näkee postauksesi. Tämä johtuu siitä, että Facebook on rajusti tiputtanut orgaanista näkyvyyttä ja haluaa suuremman siivun sivustonsa kautta liikkuvasta rahasta. Jos haluaa Facebookista suuremman hyödyn irti, onkin syytä hyödyntää maksettua Facebook-mainontaa. Tällaisen mainonnan tehokkuus perustuu ennen kaikkea kohdennettavuuteen käyttäjien kiinnostuksenkohteiden perusteella. Facebook-mainontaa on olemassa erilaista, tässä muutamia esimerkkejä:

 

– Perus Facebook-mainonta = tykkääjien keräys, kävijöiden ohjaus verkkosivustolle tai sovellukseen

– Facebook-postaukset ja niiden mainonta = tiedotteet, arvonnat

– Facebook-offerit ja niiden mainonta = alekupongit, tarjoukset

– Facebook-sovellukset = arvonnat, kilpailut, yhteydenottolomakkeet, tuotteiden esittelyt (tällaisten Facebook-sovellusten avulla voidaan esimerkiksi kartuttaa tehokkaasti yrityksen sähköpostirekisteriä)

 

Totuus on myös, että Facebook muuttuu koko ajan. Se mikä tänään pitää paikkaansa, voikin huomenna olla jo vanhaa tietoa. Jos siis Facebookia haluaa hyödyntää tehokkaammin, mainostajan on hallittava Facebookille ominaisten kerronnan keinojen lisäksi myös Facebook-mainostamisen sääntöjä. Tiesitkö, että esimerkiksi yrityksesi Facebook-kilpailuun osallistumisen ehtona ei saa olla sivustosi jakaminen eteenpäin? Sen sijaan esimerkiksi ”tykkää meistä Facebookissa ja osallistut kilpailuun”-tyyppiset ratkaisut ovat sallittuja. Ole perillä Facebookin säännöistä, niin vältyt noloilta tilanteilta.