Suomeen on viime vuosien aikana syntynyt eräs merkittävä uusi ilmiö, blogit ja bloggaaminen. Blogeja kirjoittavat eri ikäiset ja erilaiset ihmiset ja niiden aihe-alueet vaihtelevat laidasta laitaan, aina muodista ruuanlaittoon ja sisustamisesta koiraharrastuksiin. Samalla kun blogien määrä on räjähdysmäisesti kasvanut, on bloggaaminen myös ammattimaistunut, useat blogien kirjoittajat, bloggaajat, ansaitsevat blogeillansa rahaa.

Blogit ja niiden suosio on erittäin mielenkiintoinen ilmiö, eikä vähiten markkinoijan näkökulmasta. Suosituimmilla blogeilla voi olla saman verran lukijoita kuin aikakauslehdillä ja bloggareista on tullut yleisiä esikuvia ja brändilähettiläitä. Lukijoiden on helppo samaistua bloggaajiin, sillä heidät nähdään lähes kaverillisessa asemassa ja heidän suositteluihinsa luotetaan. Tähän yksityiskohtaan markkinoijat ovatkin juuri tarttuneet.

Niin kuin jo aiemmista blogiteksteistä on tullut ilmi, kuluttajan on helpompi luottaa kaverin suositteluun kuin maksettuun mainokseen. Siksi bloggaajien positiiviset kirjoitukset saattavatkin tuoda tuotteelle tai palvelulle rutkasti lisäarvoa ja tämän myötä lisää myyntiä aikaiseksi.

Miksi sinunkin sitten kannattaisi mainostaa tuotteitasi tai palveluitasi bloggaajien kautta? Ensinnäkin bloggaajien käyttö markkinoinnissa on usein edullisempaa kuin esimerkiksi saman verran huomiota saava printtimainos. Toiseksi bloggaajat luovat usein ainutlaatuista ja persoonallista sisältöä, jollaisen luomiseen yrityksellä saattaisi mennä todella kauan aikaa. Bloggaajilla on usein myös hyvin vakiintunut kuulijakunta, joten markkinointi on jo valmiiksi hyvin kohdennettua juuri tietynlaiselle yleisölle. Näiden lisäksi blogien hakukonenäkyvyys on yleensä suurempi kuin muiden sivustojen, sillä hyvä tekstisisältö on tärkeä kriteeri hakukoneoptimoinnissa.

Keinoja mainostaa oman yrityksen tuotteita tai palveluita blogien kautta on useita. Yritys voi esimerkiksi lahjoittaa bloggaajalle tuotteitaan tai palveluitaan ilmaiseksi ja toivoa, että bloggaaja kirjoittaa saamastaan tuotteesta positiiviseen sävyyn. Bloggaajan kanssa voidaan myös sopia tietynlaisesta tekstisisällöstä, mutta tämä maksaa usein enemmän kuin ilmaisen tuotteen verran, varsinkin jos kyseessä on suosittu blogi. Kun lähtee ehdottamaan bloggaajille yhteistyötä, kannattaa olla perillä kyseisen blogin tyylistä ja kohderyhmästä, sekä pysyä mahdollisimman läpinäkyvänä yhteistyön suhteen. Sekä bloggaajat että lukijat omaavat nykyään varsin hyvän medialukutaidon ja esimerkiksi piilomainontaan blogeissa puututaan aiempaa enemmän.

Ei ole enää ihan harvinaista, että suositun bloggaajan suosittelema ruoka-aine myydään kaupan hyllyiltä loppuun tai tietyn kampaamon ajanvaraus ruuhkautuu, sillä joku bloggaaja kehuu uutta kyseisestä kampaamosta saamaansa lookia. Blogimainonta on oikein toteutettuna hyvin tehokasta ja tuottavaa.