Viime viikolla kirjoitimme suosituista blogeista markkinointikanavina. Niin kuin jo totesimme, blogit ovat oiva keino tuoda yrityksen tuotteita tai palveluita suuren yleisön tietoon. Blogien yksi suurimmista valttikorteista on hyvä hakukonenäkyvyys, mikä johdatteleekin meidät seuraavaan aiheeseen.

Mikäli yritys haluaa saada Googlesta hakutuloksia ja klikkauksia, on blogi tähän usein parempi kanava kuin yrityksen tavallinen verkkosivu. Monesti yritysblogit perustetaankin nettinäkyvyyden maksimoimiseksi. Yritysblogit siis lähtevät tarpeesta kasvattaa yrityksen näkyvyyttä, sekä sitä kautta liikevaihtoa. Blogin aihepiirit liittyvät luonnollisesti yrityksen toimialaan.

Blogin kirjoittaminen vaatii tietysti yrittäjältä hieman aikaa ja vaivaa, mutta on monesti kaiken sen arvoista. Blogi tuo yritykselle lisää näkyvyyttä, kun asiakkaat etsivät hakukoneilla tietoa tuotteista ja palveluista, joita he kulloinkin kaipaavat. Monesti asiakkaat myös etsivät apua ongelmiinsa ja näihin voitkin helposti vastata blogin avulla. Sisustussuunnitteluyritys voi tarjota blogissaan vinkkejä sisustuspulmiin tai kertoa kauden trendeistä, kahvilan pitäjä voi jakaa blogin kautta hyviä reseptejä ja matkatoimisto kertoa houkuttelevin sanakääntein ihanista matkoista, joita järjestää asiakkailleen.

Suomessa yritysblogien suosio ei ole niin suurta kuin esimerkiksi Yhdysvalloissa tai Iso-Britanniassa, mutta kyllä Suomessakin osataan. Muun muassa Finnair ja Tapiola ovat onnistuneesti hyödyntäneet blogeja viestinnässään.

Finnairin mukaan blogi on kanava, jonka avulla he käyvät vuorovaikutusta asiakkaiden, suuren yleisön ja sidosryhmien välillä. Yritysblogi on Finnairille avoin ja moderni kanava, jonka avulla avataan toiminnan kannalta olennaisia kysymyksiä. Aiheet vaihtelevat aina lentoliikenteestä hyödyllisiin matkavinkkeihin. Blogia on tarpeen tullen käytetty myös kriisiviestinnässä.

Tapiolan yritysblogissa taas asiantuntijat kirjoittavat taloudesta, säästämisestä ja sijoittamisesta. Blogin tarkoituksena on tarjota lukijoille kanava keskusteluun ja se toimii myös yrityksen imagon rakentajana.

Niin kuin on jo todettu, hakukoneet tykkäävät blogeista, mikset siis sinäkin perustaisi yrityksellesi omaa blogia?