Siinä missä Facebook on verkosto, jonka avulla ollaan yhteydessä lähinnä kavereihin ja tuttuihin, Twitterissä halutaan kuulla mitä mielipidevaikuttajilla ja vallanpitäjillä on sanottavana. Kun Facebookissa jaetaan kuulumisia omasta elämästä, Twitterissä jaetaan uutisia, ajankohtaisia ilmiöitä ja mielipiteitä yhteiskunnallisista asioista. Monilla vaikutusvaltaisilla ihmisillä, kuten valtion päämiehillä tai paavilla, on omat Twitter-tilinsä.

Mikä Twitter sitten oikeastaan on? Kyseessä on yhteisö- ja mikroblogipalvelu, jossa rekisteröityneet käyttäjät pystyvät lähettämään ja lukemaan toistensa kirjoittamia twiittejä, eli korkeintaan 140 merkin pituisia lyhyitä viestejä.

Entä miten Twitter liittyy yrityksen markkinointiin ja mainontaan? Miten Twitteriä voi hyödyntää tässä suhteessa? Twitterin aktiivisuus, avoimuus ja jakamiseen sekä vuorovaikutukseen keskittyvä toiminta tekevät siitä aivan omanlaisensa viestintävälineen. Twitteriä voi loppupeleissä käyttää moniin eri tarkoituksiin, mutta palvelun toiminnan ymmärtämiseen ja oman käyttötavan löytämiseen kannattaa panostaa hieman aikaa ja vaivaa.

Aloitettaessa kannattaa ensinnäkin panostaa omaan profiiliin. Lisää profiiliin valokuva, esimerkiksi yrityksesi logo. Myös lyhyeen esittelytekstiin kannattaa panostaa, sillä se kertoo muille, kannattaako profiiliasi alkaa seuraamaan. Keskeisin ”sääntö” Twitterissä on hyvän sisällön jakaminen. Kun autat ja olet hyödyksi seuraajillesi jakamalla mielenkiintoisia, ajankohtaisia tai hauskoja asioita, olet kiinnostava seurattava. Muista siis jo aiemmasta Facebookia käsitelleestä blogitekstistä tuttu sana, lisäarvo.

Kerää profiiliisi rohkeasti myös seurattavia ja katso ketä muut seuraavat. Ota oppia kokeneemmilta twiittaajilta. Osallistu itsekin aktiivisesti keskusteluihin ja mainitse muita käyttäjiä twiiteissäsi sekä retwiittaa (eli uudelleentwiittaa) kiinnostavia viestejä. Tavoittele myös omille twiiteillesi retwiittauksia, sillä silloin twiittisi tavoittavat suuremman määrän ihmisiä.

Yksi Twitterin tunnusmerkeistä on hashtagien käyttö, eli aihetunnisteet, joiden edessä on risuaita, #. Hashtagien avulla voi saada omille twiiteilleen helposti lisänäkyvyyttä. Hashtagit ovat myös nopea tapa luoda esimerkiksi tapahtumalle taustakanava (#mmfutis), jonka avulla samasta asiasta kiinnostuneet ihmiset voivat seurata aiheeseen liittyviä twiittejä.

Twitterissä ei vielä ole samanlaista maksetun mainonnan kulttuuria kuin Facebookissa, mutta jotain Twitterissäkin voi jo tehdä enemmän, kuin pelkästään twiitata. Tässä muutamia esimerkkejä Twitter-mainonnasta:

 

– Mainostetut twiitit = mainostwiitit näkyvät käyttäjien hakutuloksissa, kun he hakevat Twitteristä hakusanoja, joita olet käyttänyt omassa twiitissäsi

– Mainostrendit = Twitterissä on hyvin esillä sen hetken kuumimmat trendit. Näiden trendien seassa voit mainostaa omaa trendiäsi tai hashtagiasi

– Mainostetut tilit = mainostetut tilit ovat näkyvästi esillä kohdassa, jossa käyttäjille suositellaan uusia seurattavia

 

Alkuun pääset kuitenkin vain liittymällä Twitteriin. Kokeile, saatat yllättyä.