Olemme jo käyneet kattavasti läpi internetmarkkinoinnin eri muotoja aina hakusanamainonnasta yritysblogiin ja erilaisiin sosiaalisen median muotoihin. Tällä kertaa käsittelemme vielä yhtä internetmarkkinoinnin muotoa, kumppanuusmainontaa.

Kumppanuusmainonnasta käytetään myös termejä affiliate-mainonta tai tulospohjainen mainonta ja se on hyvin kustannustehokas digitaalisen markkinoinnin muoto. Kumppanuusmainonnalla tarkoitetaan sen nimen mukaisesti mainontaa, jossa osapuolia on kolme. Osapuolina ovat yritys joka haluaa mainosta tuotteilleen tai palveluilleen, kumppani joka haluaa mainostaa näitä sekä kumppanuusverkosto, joka toimii kaiken mahdollistavana tahona. Tällaisia kumppanuusverkostoja, jotka kokoaa sekä mainostajat että julkaisijat yhteen, on Suomessa muun muassa Tradedoubler, Tradetracker, Zanox ja EuroAds.

Kumppanuusmainonnan suosio perustuu sen kustannustehokkuuteen, tuloksellisuuteen ja kohdennettavuuteen. Kun esimerkiksi bannerimainonnassa yritys maksaa mainoskumppanille näyttöjen tai klikkien mukaan koko kampanjan ajan, kumppanuusmainonnassa yritys maksaa korvauksen vain lopullisten tulosten perusteella. Mainonnan hinta määräytyy siis vain tulosten mukaan ja se mistä maksetaan ja kuinka paljon, sovitaan jo kumppanuussuhdetta solmittaessa. Yleisimmin maksetaan klikeistä, liideistä tai myynneistä.

Otetaan esimerkiksi yritys joka valmistaa tuotetta X. Yritys liittyy mukaan johonkin tunnettuun kumppanuusverkostoon, jonka kautta löytyy yritykselle sopiva mainoskumppani. Kumppanilla on suosittu ja hyvin kohdennettu nettisivu, jonne hän laittaa affiliate-linkin yrityksen nettisivuille. Asiakas ohjautuu yrityksen sivuille linkin kautta ja toteuttaa kumppanuusmainonnalle asetetun tavoitteen, eli tekee esimerkiksi oston yrityksen nettikaupasta. Tällöin yritys maksaa kumppanille ennalta sovitun määrän komissiota.

Kumppanuusmainnonnassa et siis maksa turhasta ja oikeanlaisten kumppaneiden kanssa tulosta syntyy varmasti!