Verkossa ja etenkin sosiaalisessa mediassa keskustelu käy kuumana, vuorokaudenajasta ja puheenaiheesta riippumatta. Sosiaalisen median kautta tieto leviää nopeasti ja se on myös helposti saatavilla. Yhteiskunnallisten asioiden lisäksi palstatilaa saavat myös yritykset ja niiden tuotteet sekä palvelut. Oletko sinä perillä siitä, mitä ja millaiseen sävyyn yrityksestäsi tai tuotteistasi puhutaan verkossa?

Tutkimusten mukaan kavereiden tai tuttujen mielipiteet ovat huomattavasti luotettavampia kuin yritysten tuottamat markkinointiviestit (noin 78% kuluttajista luottaa kaverin suositteluun, kun taas maksettuun mainokseen luottaa vain noin 14%). Nykyään kun tietoa on tarjolla runsaasti, ostoaikeissa olevan kuluttajan onkin hyvin helppoa tarkistaa netistä, mitä tuotteesta tai palvelusta, johon hän on laittamassa rahaa, puhutaan. Mitä muut ovat siitä tykänneet ja miten sitä voi verrata muihin vastaaviin tarjolla oleviin tuotteisiin tai palveluihin. Jos kuvitellaan vaikkapa tilanne, jossa kävijämäärältään suuressa blogissa kirjoitetaan tuotearvio yrityksesi tuotteesta ja artikkelissa kehutaan tuotetta, monet ihmiset saattavat artikkelin innoittamana hankkia kyseisen tuotteen. ”Tuttu” bloggaaja on mielipidevaikuttaja ja voi kirjoituksillaan vaikuttaa tuhansien muiden ihmisten ostopäätökseen. Mikäli tällainen mielipidevaikuttaja olisi sen sijaan kirjoittanut tuotteestasi negatiiviseen sävyyn, ei peli ole edelleenkään menetetty, mikäli pystyt monitoroinnin ansiosta toimimaan ajoissa ja kääntämään kirjoituksen eduksesi.

Miten sosiaalisessa mediassa käytyä keskustelua voi sitten seurata? Facebookin, Twitterin, keskustelupalstojen ja blogien seuraamiseen voi mennä todella paljon aikaa. Sosiaalisen median seurantaan on kuitenkin onneksi kehitetty monia erilaisia työkaluja helpottamaan yrittäjän arkea. Muun muassa Google Alerts ja Social Mention ovat ilmaisia mediaseurantatyökaluja, joiden avulla pysyy perillä siitä, mitä omasta yrityksestä puhutaan. Apua kannattaa myös pyytää ammattilaiselta, joka ymmärtää viestinnän luonnetta. Ammattilainen tietää, miten seurannassa pääsee alkuun, miten ”kriisitilanteet” vältetään ja miten keskusteluihin tulee reagoida.

Sosiaalisen median monitorointi on tärkeää, sillä sen avulla voit estää pysyvien brändi-imagovaurioiden syntymisen, suunnitella viestintää oikeaan suuntaan ja ymmärtää kuluttajien mielipiteiden taustoja. Ennen kaikkea sosiaalisen median monitorointi auttaa hallitsemaan yrityksesi sosiaalisen median presenssiä.