Sosiaalinen media osana markkinointia – miksi sinunkin yrityksesi pitäisi olla sosiaalisessa mediassa


Digitaalisuuden myötä markkinointiajattelu on muuttunut rajusti ja perinteisten markkinointikanavien rinnalle, jopa tilalle, on tullut digitaalisen markkinoinnin kanavat. Yksi nykypäivän tärkeimpiä markkinointikanavia verkossa on sosiaalinen media, tuttavallisemmin some. Sosiaalisessa mediassa jokainen käyttäjä voi viestien vastaanottajan lisäksi olla myös viestien lähettäjä, mikä tekee kommunikoinnista hyvin vuorovaikutteista. Sosiaalisesta mediasta puuttuukin perinteisille medioille tyypillinen yksisuuntaisuus.

Miksi sitten sinunkin yrityksesi tulisi aktivoitua sosiaalisessa mediassa, ellet ole sitä vielä tehnyt? Mitä sosiaalisen median muotoja on olemassa ja mitkä niistä sopisivat parhaiten juuri sinun yrityksellesi?

Ensinnäkin sosiaalisen median mainonta on usein ilmaista, tai ainakin hyvin edullista. Rahaa tärkeämpi kysymys sosiaalisen median mainonnassa onkin aika, viitseliäisyys ja kekseliäisyys. Varsinkin pienyrityksille, joilla ei välttämättä ole mahdollisuutta panostaa suuria rahamääriä markkinointiin, sosiaalinen media voi olla oiva apuväline tulla nähdyksi ja tavoittaa potentiaalisia asiakkaita.

Niin kuin jo todettiin, sosiaalisen median hyötynä on myös vuorovaikutteisuus. Liittymällä sosiaaliseen mediaan saat usein arvokasta tietoa asiakkaistasi samalla kun yrityksesi tulee tunnetuksi. Kun tuotteesi on hyvä ja saat sen näkyville, voit saada ilmaiseksi myös arvokasta viraalimarkkinointia, eli suosittelumarkkinointia sosiaalisen median käyttäjien kautta. ”Tykkäykset” ja ”jaot” edistävät tehokkaasti yrityksesi näkyvyyttä ja tuovat sinulle lisää potentiaalisia asiakkaita vanhojen tyytyväisten asiakkaiden kautta. Sosiaalisen median markkinointi on usein myös niin sanottua ”pehmeää myyntiä” (inbound-myyntiä) ja siksi usein melko huomaamatontakin. Esimerkiksi Facebookin käyttäjä ei ensisijaisesti koe välttämättä näkevänsä sivuillaan mainoksia vaan kavereidensa kuulumisia.

Sosiaalisessa mediassa markkinoinnin kohdentaminen on myös suhteellisen helppoa. Markkinointia voidaan kohdentaa hyvinkin tarkasti tietylle palveluryhmälle esimerkiksi iän, kiinnostuksenkohteiden tai maantieteellisen sijainnin perusteella.

Sosiaalisen median avulla voit pysyä paremmin perillä myös siitä, mitä tuotteistasi puhutaan. Sosiaalisen median kautta tieto leviää nopeasti ja keskustelu käy vilkkaana. Kannattaa pitää huoli, että käytyihin keskusteluihin pystyy reagoimaan myös itse.

Millaisia muotoja digitaalisessa markkinoinnissa ja erityisesti sosiaalisessa mediassa sitten oikein on? Yleisimpiä digitaalisen markkinoinnin välineitä ovat yrityksen nettisivut, yritysblogit, hakukonemarkkinointi, sähköposti- ja mobiilimainonta, uutiskirjeet ja niin edelleen. Sosiaalisen median kanavia taas ovat esimerkiksi Facebook, Twitter, Linked In, Instagram ja Pinterest.

Sosiaalisen median muistilistaan kuuluukin ainakin seuraavat avainsanat; kiinnosta, keskustele, osallistu, jaa ja seuraa, älä pelkästään myy. Kuulostaako kaikki tämä heprealta? Miten alkuun oikein pääsee? Nämä voivat olla hankalia kysymyksiä, varsinkin jos sosiaalinen media on ennalta hieman tuntematon. Joskus ongelmana voi olla myös aika, tai lähinnä sen puute. Tällöin voi olla hyvä turvautua ulkopuoliseen, ammattitaitoiseen apuun. Me Markkinointipäälliköllä voimmekin auttaa muun muassa yrityksesi markkinointisuunnitelman teossa ja sen toteuttamisessa, Facebook- tai Twitter-tilin perustamisessa ja niiden sisällöntuotannossa, mainoskampanjoiden suunnittelussa, hakukonemainnonnassa tai verkkokauppapalveluiden perustamisessa.

Seuraavissa blogiteksteissä tulemme käymään läpi yleisimpiä sosiaalisen median muotoja ja sitä miten ne toimivat. Joko sinä olet sosiaalisessa mediassa?