Facebookin tykätyimmät yritykset on listattu

Facebook on monille yrityksille suurta julkisuuskilpailua, jossa tykkääjiä pyritään keräämään kaikin keinoin. Business Insider on listannut Facebookin sivustot, joilla on tällä hetkellä eniten tykkääjiä. Tiedot on kerätty elokuun alussa ja listalle on kerätty vain suosituimmat kuluttajakauppaa tekevät yritykset. Listalta sivuutettiin viihdebrändit, julkkikset ja YouTuben kaltaiset viihdeyhtiöt. Suurin osa listan yrityksistä kuuluu maailman suurimpien brändien joukkoon, mutta listalta löytyy myös hieman pienempiä yrityksiä, jotka ovat osanneet hyödyntää Facebookin ominaisuuksia tehokkaasti. Tykätyimmat yritykset top 20: Coca-Cola – 47,6 (miljoonaa tykkäystä) Disney – 37,8 Converse – 32,7 Starbucks – 31,3 Red Bull – 29,6 Oreo – 27,6 Skittles – 22,7 McDonald’s – 21,7 Pringles – 20,1 Victoria’s Secret – 19,3 Walmart – 19 Monster Energy – 18 Target – 17,5 Ferrero Rocher – 16,2 Nutella – 16 Adidas Originals – 15,4 Disneyland – 14,9 Zara – 14,2 Levi’s -13,4 Burberry – 13,2 (BUSINESS INSIDER – The 20 Most-Liked Facebook Companies... lue lisää

Facebook vaihtaa kaikkien käyttäjien profiilit aikajanoiksi

Kaikkien Facebook-käyttäjien profiilit vaihtuvat Aikajanoiksi (timeline) seuraavien kuukausien aikana. Aikajanan käyttöönotto on ollut mahdollista halukkaille viime joulukuusta lähtien. Tähän asti käyttäjät ovat vielä voineet käyttää vanhanmallista profiilinäkymää, mutta nyt Facebook aikoo pakottaa kaikki aikajanan käyttäjiksi. Käyttäjillä on kuitenkin mahdollisuus perehtyä viikon ajan uuteen näkymään ja poistaa sieltä tapahtumat, joita ei halua muiden näkevän. Katso myös: Facebookin yleisimmät sääntörikkomukset (Alkuperäinen lähde: Techcrunch – Still Protesting? Facebook Will Soon Force You To Switch To... lue lisää

Twitterin mainosviestit voi nyt kohdistaa

Twitter on kehittänyt uuden työkalun, jolla yritykset voivat kohdistaa mainostwiittejä (Promoted Tweets) haluamilleen kohderyhmille. Aiemmin ei ole ollut järkevää kohdistaa tarjouksia alueellisesti esimerkiksi vain helsinkiläisille käyttäjille, koska twiitit ovat näkyneet kaikkialla maailmassa. Uuden työkalun avulla viestit voidaan lähettää vain tietyssä kaupungissa tai maassa asuville. Mainosviestit voidaan myös kohdistaa seuraajan käyttämän laitteen perusteella esimerkiksi vain mobiililaitteen käyttäjille. Twitter kertoo testanneensa uutta ominaisuutta suurien mainostajien kanssa, joihin lukeutuvat muun muassa British Airways, Coca-Cola ja Washington Post. Ominaisuus on tarjolla nyt kaikille Promoted Tweets -mainostajille maailmanlaajuisesti. Kohdistettujen mainostwiittien laskutus perustuu sitoutettuihin käyttäjiin aivan kuten muissakin mainostwiiteissä. Eli mainostaja maksaa vain silloin kun joku vastaa twiittiin, twiittaa sen uudelleen tai merkitsee sen suosikikseen. Tehokkaat twiitit, jotka keräävät eniten sitoutettuja käyttäjiä näkyvät käyttäjien halutuloksissa yhä useammin. (Alkuperäinen lähde: Twitter Advertising Blog – New targeting adds greater relevance to your Promoted... lue lisää

Facebookiin tulossa ilmoitustaulu avoimille työpaikoille

Facebook kehittää ilmoitustaulua avoimille työpaikoille. Facebook Jobs-palvelun ideana on kerätä työpaikkailmoituksia eri sivustoilta yhteen tietokantaan, josta käyttäjät voivat niitä helposti selailla. Facebook voi hyödyntää käyttäjistä keräämiään tietoja työpaikkojen kohdentamisessa sopiville käyttäjäryhmille. Se voi halutessaan myydä rekrytointiratkaisuja yritysasiakkaille sekä henkilöstöpalveluyrityksille. Palvelu kilpailee suoraan LinkedInin kanssa, joka on tähän asti ollut suurin ammatilliseen verkostoitumiseen tarkoitettu palvelu. Facebookilla on yli 900 miljoonaa kuukausittaista käyttäjää, kun LinkedInillä on vain lähelle 150 miljoonaa. Facebook Jobs -palvelu on LinkedInin suurin uhka, jonka se on kohdannut. Facebook Jobs saattaa viedä LinkedIniltä suuren osan sen rekrytointituotoista. Facebook Jobs -palvelu avataan myöhemmin tänä kesänä. (Alkuperäinen lähde: Facebook Jobs Could Kill LinkedIn’s Momentum –... lue lisää

Facebookin yleisimmät sääntörikkomukset

Facebookin Aikajana-ominaisuuden yhtenä tarkoituksena on siivota Facebookin markkinointikäytäntöjä sekä selkeyttää mainostajille ja sivun ylläpitäjille pelisääntöjä. Strategiseen sosiaalisen median markkinointiin tärkeänä osa-alueena luonnollisesti kuuluu mahdollisuuksien ja rajoitusten ymmärtäminen. Facebook markkinointialustana tarjoaa laajan kirjon toiminnallisuuksia, mutta myös nipun sääntöjä ja ohjeita sivujen ylläpitäjille ja mainostajille, joihin jokaisen vastuullisen toimijan tulisi kiinnittää huomiota. Riippumatta sivujen sisällöstä ja tarkoituksesta keskeiset markkinointivirheet toistuvat jopa suurten yritysten Facebook-sivuilla. Karkeasti ”sääntörikkomukset” voidaan jakaa kolmeen kategoriaan: Kansikuvan käyttäminen bannerina Kansikuvaan ei saa lisätä yhteystietoja, Facebookin toiminnalisuuksiin liittyviä kehotteita, hinta- tai tarjoustietoja tai muita toimintokehotteita. Toisin sanoen, kansikuva ei ole banneri eikä sitä voi käyttää ostokehotteena millään muotoa. Kampanjointi Aikajanalla Facebook-sivun Aikajanalla ei saa järjestää kampanjoita, vaan kampanjoita varten tulee aina rakentaa Facebook-applikaatio. Toisin sanoen, kaikenlainen ”tykkää tästä ja voita” -toiminta on kielletty ellei kokonaisuutta toteuta Aikajanasta erillisenä kampanjana. Säännös koskee sekä omia että kolmannen osapuolen kampanjoita. ”Tykkää” ja ”jaa” -toiminnallisuuksien väärinkäyttö Facebookin ”tykkää” sekä ”jaa” -toiminnallisuuksia ei voida käyttää kilpailuun tai kampanjaan osallistumisen varsinaisena ehtona, vaan osallistumista varten on luotava erillinen toiminnallisuus applikaation avulla. ”Tykkäämistä” ei myöskään voi käyttää minkäänlaisina äänestysmenetelminä, vaan ne on luotava... lue lisää

Facebookin Aikajana ja muutoksen vaikutukset

Facebook on oman määritelmänsä mukaan sosiaalinen verkosto, jolla on maailmanlaajuisesti yli 750 miljoonaa käyttäjää. Näistä noin 2,3 miljoonaa on suomalaisia, mikä tekee Facebookista Suomen selvästi suosituimman sosiaalisen median. Tämän lisäksi Facebook on Googlen jälkeen toiseksi suosituin yksittäinen verkkosivusto sekä maailmanlaajuisesti että myös Suomessa. Yhdellä Facebook-käyttäjällä on keskimäärin noin 130 kaveria, jotka näkevät tämän toiminnan ja tilapäivitykset. Kun esimerkiksi yksi käyttäjä tykkää tietystä brändistä Facebookissa, keskimäärin 130 ihmistä näkee tämän. Jos brändillä on esimerkiksi 1000 Facebook-tykkääjää, brändin potentiaalinen Facebook-kohderyhmä on keskimäärin 130 000 käyttäjää, jotka voidaan tilapäivityksillä tavoittaa täysin ilmaiseksi. Facebookille, kuten sosiaalisen median palveluille yleisesti, on tunnusomaista yhteisöllinen sisällöntuotanto, jossa sosiaaliset verkostoon kuuluvat henkilöt vaikuttavat lopulliseen viestintään merkittävästi. Koska käyttäjät luovat sisältöä jatkuvasti omista lähtökohdistaan, yksikään yritys ei käytännössä voi valita näkyykö se Facebookissa vai ei. Sosiaalisissa verkostoissa jaetaan mielipiteitä sekä puolesta että vastaan huolimatta siitä, onko yrityksellä omat Facebook-sivut. Jokaisen yrityksen todellinen valinta käsittää oikeastaan vain kysymyksen: ”Johdetaanko keskustelua yrityksen omien Facebook-sivujen kautta vai annetaanko sosiaalisen yhteisön viedä keskustelua?”. Facebook Marketing Conferencessa 29.2.2012 Facebook julkisti odotetusti Facebook-sivuja koskevan uudistuksen, joka astuu tiedotteen mukaan voimaan 30.3.2012. Uudistuksessa Facebook muuttaa yritysten, brändien, organisaatioiden ja yhteisöjen Facebook-sivut vastaamaan käyttäjien aikajananäkymää (Timeline), minkä vuoksi Facebook-markkinointiin panostavien yritysten tulee päivittää Facebook-markkinoinnin strategiaansa. Facebook panostaa uudistuksen myötä voimakkaasti yritysten mahdollisuuksiin käyttää Facebookia asiakaspalvelukanavana, mutta toisaalta se purkaa joitakin mahdollisuuksia käyttää Facebook-sivuja kampanjatoteutuksiin. Uudistus tarkoittaa voittoa asiakaslähtöisille toimintamalleille, mutta tappiota myyntilähtöiselle kampanjoinnille. Facebook-sivun päivitysten ja uutisten laatu sekä sisällön dynaamisuus korostuvat muutosten myötä merkittävästi. Facebook määrittelee sosiaalisen median kujanjuoksuun uudet säännöt siten, että yritykset, jotka viestivät strategisesti, asiakaslähtöisesti, avoimesti ja tiheästi, tulevat hyötymään merkittävästi. Tärkeimmät muutokset liittyen Facebook-sivujen aikajananäkymään ovat: Määritellyt laskeutumissivut häviävät. Aikajana tulee... lue lisää