Facebook on oman määritelmänsä mukaan sosiaalinen verkosto, jolla on maailmanlaajuisesti yli 750 miljoonaa käyttäjää. Näistä noin 2,3 miljoonaa on suomalaisia, mikä tekee Facebookista Suomen selvästi suosituimman sosiaalisen median. Tämän lisäksi Facebook on Googlen jälkeen toiseksi suosituin yksittäinen verkkosivusto sekä maailmanlaajuisesti että myös Suomessa. Yhdellä Facebook-käyttäjällä on keskimäärin noin 130 kaveria, jotka näkevät tämän toiminnan ja tilapäivitykset. Kun esimerkiksi yksi käyttäjä tykkää tietystä brändistä Facebookissa, keskimäärin 130 ihmistä näkee tämän. Jos brändillä on esimerkiksi 1000 Facebook-tykkääjää, brändin potentiaalinen Facebook-kohderyhmä on keskimäärin 130 000 käyttäjää, jotka voidaan tilapäivityksillä tavoittaa täysin ilmaiseksi.

Facebookille, kuten sosiaalisen median palveluille yleisesti, on tunnusomaista yhteisöllinen sisällöntuotanto, jossa sosiaaliset verkostoon kuuluvat henkilöt vaikuttavat lopulliseen viestintään merkittävästi. Koska käyttäjät luovat sisältöä jatkuvasti omista lähtökohdistaan, yksikään yritys ei käytännössä voi valita näkyykö se Facebookissa vai ei. Sosiaalisissa verkostoissa jaetaan mielipiteitä sekä puolesta että vastaan huolimatta siitä, onko yrityksellä omat Facebook-sivut. Jokaisen yrityksen todellinen valinta käsittää oikeastaan vain kysymyksen: ”Johdetaanko keskustelua yrityksen omien Facebook-sivujen kautta vai annetaanko sosiaalisen yhteisön viedä keskustelua?”.

Facebook Marketing Conferencessa 29.2.2012 Facebook julkisti odotetusti Facebook-sivuja koskevan uudistuksen, joka astuu tiedotteen mukaan voimaan 30.3.2012. Uudistuksessa Facebook muuttaa yritysten, brändien, organisaatioiden ja yhteisöjen Facebook-sivut vastaamaan käyttäjien aikajananäkymää (Timeline), minkä vuoksi Facebook-markkinointiin panostavien yritysten tulee päivittää Facebook-markkinoinnin strategiaansa. Facebook panostaa uudistuksen myötä voimakkaasti yritysten mahdollisuuksiin käyttää Facebookia asiakaspalvelukanavana, mutta toisaalta se purkaa joitakin mahdollisuuksia käyttää Facebook-sivuja kampanjatoteutuksiin. Uudistus tarkoittaa voittoa asiakaslähtöisille toimintamalleille, mutta tappiota myyntilähtöiselle kampanjoinnille.

Facebook-sivun päivitysten ja uutisten laatu sekä sisällön dynaamisuus korostuvat muutosten myötä merkittävästi. Facebook määrittelee sosiaalisen median kujanjuoksuun uudet säännöt siten, että yritykset, jotka viestivät strategisesti, asiakaslähtöisesti, avoimesti ja tiheästi, tulevat hyötymään merkittävästi.
Tärkeimmät muutokset liittyen Facebook-sivujen aikajananäkymään ovat:

  • Määritellyt laskeutumissivut häviävät. Aikajana tulee olemaan vakio laskeutumissivu jokaiselle Facebook-sivulle.
  • Facebook-sivun dynaaminen sisältö, uutiset ja tilapäivitykset, tulevat korostumaan
  • Facebook-sivun applikaatioiden merkitys vähenee, mikäli sisällöntuotannolla ei ohjata liikennettä applikaatioihin
  • Laskeutumissivun sijaan jokaisella Facebook-sivulla tulee olemaan kansikuva, jonka avulla yritykset voivat erottua kilpailijoistaan
  • Facebook-sivulle voi lähettää suoran viestin inboxiin, mikä mahdollistaa suoran asiakaspalvelun Facebookissa
  • Historian ja vanhempien uutisten ja tilapäivitysten merkitys kasvaa, sillä ne ovat välittömästi nähtävissä aikajanalla
  • Useat Facebook-sivun applikaatiot vanhentuvat tai ne vaativat teknisiä ja sisällöllisiä muutoksia
  • Kuvien merkitys Facebook-sivuilla lisääntyy
  • Uuden sosiaalisen median toimintamallin omaksuville edelläkävijöille muutokset antavat huomattavaa kilpailuetua, mutta suurin osa Suomessa toimivista yrityksistä myöhästyy muutosaallosta auttamattomasti.

    ”New marketing is about the relationships, not the medium.” – Ben Grossman